Deze cd-recensie is per abuis niet gepubliceerd in AKKOORDmagazine nr. 55. Daarom nu in een ‘gewoon’ bericht op de site.
‘A l’aube du romantisme’ – de opkomst van de romantiek. Zo heet de nieuwste cd van Juliette Hurel (fluitiste in het Rotterdams Philharmonisch Orkest en docente aan het Rotterdams conservatorium) en pianiste Hélène Couvert, op het label naïve/harmonia mundi. Met relatief onbekende muziek van Beethoven en Schubert.
Beethoven schreef erg weinig voor fluit en piano, van hem zijn een serenade en een sonate opgenomen. Schubert componeerde voor deze bezetting alleen ‘Variaties op een thema van Die schöne Müllerin‘ dat op deze cd staat. Om precies te zijn: variaties op ‘Trockne Blumen’, het 18e lied uit de cyclus die Schubert voor zangstem componeerde.
De werken zijn niet vaak opgenomen, maar op de cd’s díe er zijn, combineren musici vaak Schuberts werk met Beethovens serenade, zijn eigen arrangement van een stuk voor fluit, viool en altviool. Fluitist Emanuel Pahud heeft deze stukken in 2002 zelfs nog voor hetzelfde label opgenomen.
De rode draad van de cd is ‘variaties op een thema’. Bij Schubert is dat letterlijk het geval; bij Beethoven is in beide werken steeds één deel een thema met variaties. De muziek is wonderschoon en ligt goed in het gehoor. Niet zo raar, want dat hoort bij muziek uit deze periode (overgang van de Weense klassieken naar de romantiek).
Daarnaast voeren Hurel en Couvert de muziek ook nog eens prachtig uit. Fluitisten spelen al gauw met te veel vibrato. Zo niet Hurel; haar heldere en warme toon doen de transparante muziek recht. Hetzelfde geldt voor Couvert. Ze gebruikt haar pedaal nauwelijks en speelt daarmee heel stijlbewust. Deze cd is een echte aanrader: verrassend, origineel repertoire – dat men maar zelden hoort – en heel mooi uitgevoerd. Ook niet-fluitfans zullen de cd mooi vinden.
Cd-gegevens
- A l’aube du romantisme
- Juliette Hurel & Hélène Couvert
- Naïve V5342 / harmonia mundi