Team muziekjaarcyclus 2024

Op deze pagina stellen de docenten en andere medewerkers van de muziekprojecten in 2024 zich aan je voor.

Docenten Jörn Boysen en María Sánchez Ramírez. Foto: Joris Jan Bos Photograpy.

Jörn Boysen

Wat is je missie in muziekland?
Schoonheid in de wereld brengen en mijn publiek in aanraking brengen met muziek.

Waar word jij blij van als je lesgeeft?
Als ik mijn leerlingen onderweg iets kan meegeven dat hen helpt zich muzikaal en als mens verder te ontwikkelen.

Wie of wat heeft jou het meest geïnspireerd en waarom?
Veel muzikanten en leraren die op mijn pad zijn gekomen. Tini en Ton Koopman hadden een belangrijke invloed: na een concert van beiden eind jaren ’90 nam ik de definitieve beslissing om naar Den Haag te gaan.

Wat is jouw rol bij dit project?
Meedenken vooraf over de muziek, koor- en tuttirepetities leiden, het concert dirigeren. En ook klavecimbel spelen.

Wat kenmerkt jou en je manier van lesgeven?
Liefde voor muziek. Gepassioneerd en aanstekelijk communicatief.

Waarvoor kan ik je ’s ochtends wakker maken?
Een mooie lange wandeling in de natuur!

Wat weten de meeste mensen niet over jou?
Dat ik verwant ben aan o.a. Catharina de Grote.

Wat doe je het liefst buiten de muziek?
Lezen: historische traktaten over allerlei andere kunstvormen, vooral theater, maar ook over diverse ambachten.

Recepten uit oude boeken over bakken, koken en conserveren zijn mijn favoriet om zelf uit te proberen.

Welke muzikale ervaring heeft de meeste indruk gemaakt?
Zowel de samenwerking met fantastische musici bij sommige uitvoeringen van mijn voltooiing van de Marcus Passion, als de reacties van het publiek daarop.

Highlights uit Jörns carrière
Jörn (in 1976 in de Duitste stad Lübeck geboren) is klavecinist, dirigent en componist, zoals je hierboven al kon lezen.

Hij richtte Musica Poetica op, waarvan hij ook dirigent is. Daarnaast treedt hij op als gastdirigent, solist en continuospeler in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

Recensenten omschrijven zijn klavecimbelspel als “… affective…, dynamic…” en “… of délicatesse…”.

Hij heeft verschillende cd’s opgenomen.

Boysen dirigeerde onder meer producties van O.T. Opera Rotterdam (Orfeo Intermezzi, 2005) en de Utrechtse Spelen (Molières/Charpentiers Ingebeelde zieke, 2009 and 2011) waarvoor hij ook componeerde.


María Sánchez Ramírez

Wat is je missie in muziekland?
Ik wil gewoon mooie muziek maken en die naar het publiek brengen. Soms heb je een magisch moment in een concert, wat iedereen, uitvoerders en publiek, kan voelen. Daar zoek ik naar.

Waar word jij blij van als je lesgeeft?
Lesgeven is zo bevredigend. Ik help graag iemand zijn weg te vinden om muziek te maken en een instrument te leren bespelen. Ik geniet elke keer als ik een leerling een stap vooruit zie zetten.

Wie of wat heeft jou het meest geïnspireerd en waarom?
Mijn vroegere lerares in Spanje: Itziar Atutxa. Zij was een grote inspiratie als mens, muzikant en leraar. Dankzij haar heb ik ook de wereld van de oude muziek leren kennen.

Wat is jouw rol bij dit project?
Meedenken vooraf, ensemblerepetities leiden en de cellosectie versterken.

Wat kenmerkt jou en je manier van lesgeven?
Ik ben geduldig en nogal methodisch, maar ik houd altijd in gedachten dat we dit doen omdat we muziek willen maken.

Waarvoor kan ik je ’s ochtends wakker maken?
Zoveel dingen: een mooie wandeling of hardloopwedstrijd in een mooie omgeving, een spannende dag door een concert… of gewoon een lekkere koffie bij het ontbijt.

Wat weten de meeste mensen niet over jou?
Dat ik de beste Spaanse tortilla in Den Haag maak 😉

Wat doe je het liefst buiten de muziek?
Goede films kijken, lezen en sporten.

Welke muzikale ervaring heeft de meeste indruk gemaakt?
Ik kan echt niet kiezen; er zijn veel concerten die ik heb gehoord en sommige concerten die ik heb gegeven die als antwoord kunnen gelden. Maar misschien moet dé ervaring nog komen.

Highlights uit Matia’s carrière
María is geboren in Toledo (Spanje) en kwam in 1999 naar Den Haag om barokcello en klassieke cello te studeren bij Jaap ter Linden en Lucia Swarts.

María is lid van het ensemble Musica Poetica. Ze werkt ook samen met andere groepen en orkesten waarmee ze heeft opgetreden op festivals en locaties in heel Europa. Ze werkte met dirigenten zoals Jos van Veldhoven, Macus Creed, Jacques Ogg, Adrian Rodriguez van der Spoel en Federico María Sardelli.

María heeft voor meerdere cd-labels en verschillende Europese klassieke radiokanalen opnamen gemaakt.

De afgelopen jaren gaf ze barokcellocursussen en masterclasses in Nederland en op verschillende conservatoria in Spanje.


Hieke van Hoogdalem

Hieke van Hoogdalem. Foto: Gyöngyi Kovács.

Hieke van Hoogdalem. Foto: Gyöngyi Kovács.

Wat is je missie in muziekland?
Een geweldige barokmuziekweek organiseren waarin vakantie vieren en musiceren op hoog niveau samengaan. Met daarbij goede verzorging qua eten en slaapvoorzieningen. En natuurlijk om in eigen land minstens zulke gave kleinere projecten te realiseren.

Mijn missie in het algemeen is het beste uit de mensen om me heen halen. En uit mezelf. Op muziekvlak doe ik dat met zingen en barokcello en gamba spelen.

Waar word jij blij van als je werkt en/of dingen organiseert?
Van mooie projecten realiseren en mensen zien opbloeien. Liefst heb ik veel afwisseling tussen én binnen die projecten. Ik vind het leuk als ik veel verschillende dingen kan doen.

Wie of wat heeft jou het meest geïnspireerd en waarom?
Mijn ouders. Papa noem ik ‘Vader Vinci die in de hemel woont’, omdat hij een echte uitvinder en alleskunner is, een renaissance man, die de verdieping boven mij bewoont.

En mama is ook al zo’n creatieveling. Zij inspireerde me om -ook- schoolmuziek te gaan studeren en m’n liefde voor muziek zo veel mogelijk ruimte te geven.

En tot slot enkele vriendinnen en coaches die mij inspireerden om m’n leven – zowel werk als privé – in te richten zodat het bij me past, buiten de gebaande paden, door m’n intuïtie te volgen.

Wat is jouw rol bij de muziekprojecten?
Ik ben de initiator en neem bijna de hele organisatie op me. Daarnaast zorg ik voor de website en de werving van deelnemers.

Ook doe ik mee als zanger en cellist of – indien nodig – gambist.

Wat kenmerkt jou en je manier van werken?
Geregeld krijg ik de vraag: “Doe je die organisatie helemaal alléén? Wat een werk!”. Zo voelt dat voor mij niet, omdat ik enthousiast ben over dit project. Ik kan in mijn eentje bergen verzetten in weinig tijd als ik iets graag wil en erin geloof. Zo’n heel project organiseren kost mij geen enkele moeite.

Waarvoor kan ik je ’s ochtends wakker maken?
Voor een bord spruitjes.

Nee, even alle gekheid op een stokje, ook al ben ik dol op die kleine groene dingen: ik mag ze helaas niet meer en bovendien kun je me beter niet wakker maken, ik ben niet bepaald matineus en heb veel slaap nodig.

Maar vreescht niet: áls je me wakker maakt, zul je me nooit humeurig aantreffen.

Wat weten de meeste mensen niet over jou?
Dat ik behoorlijk spiritueel ben – niet te verwarren met gelovig of zweverig. Verder ben ik een open boek, veel mensen weten al snel veel over mij. Mijn enige echte geheim is mijn pincode.

Wat doe je het liefst buiten de muziek?
Wandelen, lezen, improvisatietheater maken, fotograferen, met vrienden dingen ondernemen, diepe gesprekken voeren, musea en concerten bezoeken en mijn hoeveelheid plastic afval reduceren door zelf crèmes, deodorant, groentezakjes en stoffen wc-papier te maken om te gebruiken nadat mijn bidet z’n werk gedaan heeft. Voor naaiprojecten word ik gelukkig bijgestaan door anderen (ik zit op naailes om zelf meer dingen te kunnen maken).

Welke muzikale ervaring heeft de meeste indruk gemaakt?
Toen ik een jaar of 9 was en op een strijkersdag van de Leidse muziekschool een jeugdstrijkorkest hoorde dat op hoog niveau Mozart speelde, wist ik dat ik daarbij wilde. Een paar jaar later was ik cellist in dat orkest, terwijl ik er niet eens bewust naartoe gewerkt heb. Wat een heerlijke tijd.

Daarnaast zullen de (internationale) (jeugd)muziekweken die ik bijwoonde me altijd bijblijven. Het is zó lekker om je helemaal onder te dompelen in de muziek! Ik ervaar dat heel intens en geniet daar erg van.

En eh… dat ik eens een concert zó geconcentreerd was dat ik helemaal niet lekker speelde, zal ik ook nooit meer vergeten.

Als luisteraar kan ik me ook nog talloze inspirerende concerten herinneren van oude muziek waardoor ik helemaal blij, geïnspireerd en stuiterend naar huis ging.

Highlights uit mijn carrière
Na mijn studies schoolmuziek en musicologie in Utrecht ben ik van alles gaan doen. Van muziekredactie tot coaching. Toen ik 4 was, wist ik dat ik muziekjuf wilde worden. Maar hoe ouder ik werd, hoe diffuser mijn beeld. Na verschillende banen in uiteenlopende sectoren en nadat ik verschillende bedrijven opzette en omvormde omdat ze niet meer bij me pasten, heb ik het roer omgegooid.

Ik ben nu ondernemer in van alles en nog wat. Ik zet m’n ervaringen uit verschillende beroepen en branches in om veelzijdige mensen te helpen met hun veelzijdigheid, die ze vaak zien als lastige puzzel. Maar evengoed monteer ik video’s, help ik mensen aan sites of teksten of coach ik ze n.a.v. allerlei vragen. Kijk maar eens op deze site rond en op → www.devolle200.nl.


Doe jij mee met het muziekproject in juni 2023?

Leuk dat je wil meedoen! Laat ons dan even via [email protected] weten dat je wil meedoen. De officiële aanmelding met formulieren volgt na augustus 2023.